Zasady działania centrali telefonicznej

Łączność i sprawna komunikacja to w obecnych czasach konieczność, nie tylko w biznesie, ale także w życiu codziennym. Odpowiednio działająca sieć internetowa to jedno, ale ważne jest także połączenie telefoniczne. Szczególnie jeśli dotyczy ono kilku urządzeń. W tym celu świetnie sprawdzają się centrale telefoniczne. Bardzo dobrą jakość połączenia gwarantuje zastosowanie  światłowodów.

Pod tym pojęciem kryje się zespół urządzeń, którego celem jest połączenie abonentów sieci telekomunikacyjnej. Jednym słowem jest to sieć aparatów, które umożliwiają wzajemną wymianę informacji z innymi jej użytkownikami. Profesjonalnie nazywane są urządzeniami komutacyjnymi, które odpowiadają za poszczególne połączenia. Centrale telefoniczne można podzielić na typ analogowy oraz cyfrowy. Ten ostatni, dzięki rozwojowi technologicznemu, jest współcześnie najczęściej wykorzystywanym rodzajem urządzenia centralnego.

Każda centrala posiada swoje indywidualne parametry, które określają, w jakich warunkach sprawdzą się najlepiej. Istnieją urządzenia mogące obsłużyć ok. 100 abonentów, a inne z kolei świetnie sprawdzają się przy 1000 klientów. Dobór odpowiedniego modelu powinien być podyktowany warunkami, jakie panują w danej sieci i ilością aparatów, które powinny zostać w niej uwzględnione.

Pierwsza centrala telefoniczna powstała w 1878 roku w amerykańskiej miejscowości New Haven. Od tamtego wydarzenia minęło sporo czasu, a rozwój technologiczny pozwolił na wprowadzenie znacznych zmian w funkcjonowaniu aparatury oraz jej udoskonalenie. Dzisiejsze urządzenia w niewielkim stopniu przypominają swoich przodków, a ich stopień zaawansowania jest znacznie wyższy.

Centrale telefoniczne możemy podzielić na dwie kategorie: łącznicę bezpośrednią oraz łącznicę pośrednią. Pierwszy typ, jak sama nazwa wskazuje, nie wykorzystuje w procesie łączności dodatkowych urządzeń. Sygnał jest bezpośrednio kierowany od centrali do aparatu abonenta. Inaczej odbywa się ten proces w przypadku łącznic pośrednich. Wykorzystują one dodatkowo układy rejestrowe, które magazynują informacje o danych połączeniach.

Każda łącznica posiada swoje stosowne wyposażenie, które decyduje o jej sprawności i wydajności. Aby urządzenie działało poprawnie, powinno zawierać sieć dróg połączeniowych, które służą do tworzenia nowych połączeń, a także urządzenie sterujące, które odbiera sygnały sterujące, a następnie uruchamia fragmenty drogi połączeniowej. Ważne jest także połączenie liniowe, czyli indywidualne wyposażenie każdego łącza, przymocowanego do danej łącznicy. Wyróżniamy też dwa rodzaje łączy – abonenckie oraz międzycentralowe. Pierwsze z nich należą do typu dwukierunkowych, które umożliwiają przesyłanie informacji zarówno w jedną, jak i w drugą stronę. Natomiast druga opcja zakłada komunikacje zarówno dwubiegunową, jak i jednostronną.

Centrale telefoniczne wykorzystywane są w znacznej mierze w firmach. Często są to duże przedsiębiorstwa, gdzie komunikacja odbywa się pomiędzy poszczególnymi działami, ale zdarzają się przypadki, że sytuacja ta pojawia się na linii firma – klient.

Pozdrawiamy, Intersell.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *